Asset 14

Achter iedere #metoo schuilt een potentieel conflict

De hashtag #metoo mag dan bedoeld zijn om seksueel ongewenst gedrag aan de kaak te stellen, hij levert geen constructieve discussie op, zegt Ruben van Riel. Volgens hem is door de hashtag een groot 'grijs gebied' van seksuele gedragscodes ontstaan.

Of het nu wel of geen hype is, #metoo is en doet. Deze hashtag is niet alleen het slachtofferverhaal van een ongewenste seksuele ervaring, het lokt reacties uit. De #metoo-discussie moet bijdragen aan de bewustwording van seksuele omgang. Echter, de veelheid en impact van de hashtags problematiseert de discussie over de seksuele gedragscodes.

Een #metoo geeft een individuele grens van seksueel onwenselijk gedrag aan. Op basis van deze grens wordt niet alleen seksuele intimidate gedefinieerd, er worden ook daders aangewezen. De ene keer direct door een naam te noemen en te vertellen wat diegene deed, de andere keer indirect door alleen de grenzen aan te geven en daarmee impliciet te stellen: dit is mijn grens en wanneer iemand deze overtreedt, maakt hij of zij zich schuldig aan seksuele intimidatie. In beide gevallen worden de scheidslijnen tussen gewenst en ongewenst seksueel gedrag verduidelijkt.

Maar het gebruik van de hashtag moet ook aanzetten tot meer gebruik ervan. Hoe talrijker de hashtags, hoe zichtbaarder en urgenter het probleem van het breken van grenzen. De hoeveelheid is slechts één kant van de zaak, de inhoud van een hashtag is voor velen noodzakelijker. Het moet bewustwording en verandering, of specifieker: een verbetering van de seksuele omgang en moraal teweegbrengen. De combinatie van de grote hoeveelheid hashtags en het verhaal erachter, maakt dat de stem van het slachtoffer centraal staat.

Ongeacht welke interpretatie een slachtoffer van een situatie heeft, er mag aan de echtheid van zijn of haar ervaring niet getwijfeld worden. Dit gaat zelfs zo ver dat een ander niet anders mag oordelen over een situatie, omdat hij of zij dader dan wel buitenstaander is. Deze overheersende gedachte over wie het oordeelsrecht heeft, wordt gesterkt door het toenemende aantal #metoo’s. Er is echter meer aan de hand.

Terwijl de wereld werd overspoeld met de veelheid aan gevallen van seksuele intimidatie, veranderde het denken erover. Bij een eerste ontmoeting is het voor mensen nog onduidelijk waar ieders grenzen liggen. Het verschil tussen wat voor de één een flirt is en door de ander als ongewenst of intimidatie wordt ervaren zal in vele gevallen duidelijk zijn, maar is altijd afhankelijk van iemands interpretatie. Dat deze interpretatie met de tijd verandert, wordt door de #metoo-discussie duidelijk.

De vele #metoo’s geven niet alleen – de veranderde – omgangsgrenzen aan, ze creëren ook nieuwe. Hoe meer hashtags, hoe meer de grenzen van seksuele omgang worden gebaseerd op de #metoo’s en hoe groter de impact op het denken over seksuele gedragscodes. Eén hashtag op zich verscherpt de grenzen van seksuele omgang, maar de veelheid doet het tegenoverstelde. Door de vele #metoo’s is er een ‘grijs gebied’ van seksuele gedragscodes ontstaan waarin vele grenzen zijn opgeworpen, waardoor de omgangsgrenzen vervagen.

Ik wil zeker niet verkondigen dat seksuele intimidatie altijd een vorm of gevolg van miscommunicatie is, maar achter iedere hashtag schuilt een potentieel conflict. Deze impact van de #metoo’s wordt nog te weinig ervaren en wellicht kan dat op dit moment ook nog niet. Dit betekent niet dat ervaringen privé moeten blijven of niet gedeeld mogen worden uit angst voor reactie of conflict. Integendeel, maar het besef moet er komen dat een #metoo niemand in gelijk bevestigt en niet vrijwaart van reacties.

De casus-Jelle Brandt Corstius droeg bij aan dit grijze gebied. Journalist en programmamaker Jelle Brandt Corstius deed in Trouw zijn verhaal over seksuele intimidatie en seksueel geweld in het begin van zijn televisiecarrière en met welke frustraties hij als slachtoffer worstelde. Zonder dat de dader bij naam was genoemd, stond deze zelf op. Mediaondernemer Gijs van Dam erkende de seksuele handelingen, maar ontkende dat deze onder dwang hadden plaatsgevonden. Dit interpretatieverschil wordt wellicht in een rechtbank beslecht, maar ongeacht wie zijn gelijk zal krijgen, lijken de rollen van slachtoffer en dader, zeker voor buitenstaanders, te kunnen omdraaien.

De casus-Brandt Corstius, of eigenlijk de reactie van Van Dam, toont het interpretatieverschil over een #metoo. Wie aanvankelijk het slachtoffer was, wordt nu dader en vice versa. De veelheid aan #metoo’s heeft een grijs gebied gecreëerd waarin niet één grens, maar vele grenzen zijn opgeworpen. Deze veelheid vervaagt niet alleen de omgangsgrenzen, het problematiseert het beoordelingsvermogen. Dit potentiële conflict dat schuil gaat achter een #metoo, verduidelijkt de interpretatieverschillen niet. Het lijkt erop dat niet alleen de daders, maar ook slachtoffer en buitenstaanders aan de #-schandpaal worden genageld. Het vellen van een oordeel op zichzelf lijkt dominant te zijn geworden, maar de #metoo’s zijn eerder problematisch dan dat ze een bijdrage leveren aan een constructieve discussie over de seksuele gedragscodes.

Mail

Ruben van Riel (1992) is student Geschiedenis: educatie en communicatie in Utrecht. Naast de negentiende- en twintigste-eeuwse politiek, is hij geïnteresseerd in gedachtegangen van andere en ervan overtuigd dat deze radicaal context afhankelijk zijn.

Friso Blankevoort (a.k.a. Freshco) is een illustrator/designer die woont en werkt in Amsterdam. De skateboardcultuur heeft een grote invloed op zijn werk, dat ook beïnvloed wordt door de traditie van grafisch ontwerp in Nederland.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Voor sommigen gelden nog steeds dezelfde reisbeperkingen

Voor sommigen gelden nog altijd dezelfde reisbeperkingen

Jonathan Luger is in de trein naar Amsterdam getuige van een ongehoorzaamheidsactie die niet bepaald burgerlijk is. Hij beseft hoe het internationale reisverkeer het afgelopen jaar voor vluchtelingen relatief weinig is veranderd. Lees meer

Essay: Boy's don't cry 1

Boys don't cry

In de essayreeks Boys don't cry onderzoekt Jonathan van der Horst mannelijkheid aan de hand van kunstwerken die hem ontroerden. Vandaag deel 1 met de films Mulan en Like father, like son. Lees meer

Nieuws in beeld: Donorhart uit een doos

Donorhart uit een doos

De heart-in-a-box kan (vlak) na het overlijden van een donor diens hart weer op gang laten komen. Illustrator Simcha van der Veen is diep onder de indruk. Lees meer

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Verkrachting vindt niet plaats in een vacuüm

Linkse mensen hebben vaak het idee dat zij buiten en boven de 'verkrachtingscultuur' staan, meent Harriet Bergman. Maar iemands politieke overtuiging zegt weinig over hoe diegene daadwerkelijk met machtsverschillen omgaat. Lees meer

Constant in verbinding en toch eenzaam

Constant in verbinding en toch eenzaam

Een plek waar je echt alleen bent en niet steeds naar je telefoon kunt grijpen. Waar vinden we die nog? Stefanie Gordin denkt met heimwee terug aan haar tijd in de Russische datsja's. Lees meer

 Giftige goudkoorts

Giftige goudkoorts

Jaarlijks belandt meer dan 130.000 kilo kwik - gebruikt voor het vinden van goud - in de Surinaamse natuur. Lees meer

Het vervolg van een rouwwoordenboek

Het vervolg van een rouwwoordenboek

De persoonlijke worsteling van Babet te Winkel om woorden te vinden voor haar rouw, was helemaal niet zo persoonlijk. Ze ontving vele berichten van mensen die zich in haar rouwwoordenboek herkenden. Dit is het vervolg van haar rouwwoordenboek. Lees meer

Hard//talk: Wie Thierry volgt

Wie Thierry volgt

Thierry Baudet heeft er heel wat kiezers bij die simpelweg hun vrijheid terug willen. Julius Koetsier vreest dat zij verzeild zullen raken in een moeras van verzinselen over UFO's en dinosaurussen. Lees meer

Nooit meer hier

Nooit meer genocide (hier)

Nooit meer genocide, dat beloven we elkaar op 4 mei. Maar wat zijn de lessen van 4 mei waard als we ze niet kunnen toepassen om nú een groep in nood te redden? Lees meer

Nieuws in beeld: Volle terrassen, volle ic's

Volle terrassen, volle ic's

Het demissionaire kabinet gaf groen licht voor het openen van de terrassen - en dus ook voor volle ic's. Lees meer

Ali B gaat je niet redden

Ali B gaat je niet redden

‘Self made men’ prediken in online succescursussen dat succes voor iedereen binnen handbereik ligt. Lees meer