Asset 14

Veelgestelde vragen

Zoals je misschien wel gemerkt hebt is Hard//hoofd deze maand bezig met een donateurscampagne. Voor 8 maart hebben we 300 kunstverzamelaars nodig om ons tijdschrift levend te houden! Hieronder lees je enkele veelgestelde vragen over het hoe en waarom van deze actie. Ben je al overtuigd? Schrijf je hier dan gelijk in.

Hard//hoofd bestaat toch al heel lang, hoe hebben jullie het tot nu toe dan gerooid?
Hard//hoofd is opgericht in 2009 door een groep jonge en gedreven schrijvers, beeldmakers, grappenmakers en denkers die een jong, intelligent geluid in de media wilden laten horen. Het verdienmodel was, vanaf het begin, het enthousiasme en de loyaliteit van de vrijwilligers die het tijdschrift maakten en daar zelf in tijd, en soms ook financieel, in investeerden. In 2011 werd door de toenmalige redactie een crowdfundactie opgezet, waarmee de vaste lasten gedekt konden worden. Daarnaast hebben we over de jaren hier en daar een tijdelijke subsidie weten binnen te slepen. Onder andere het Letterenfonds, het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Dutch Culture, de Van Bijleveltstichting en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek hebben ons over de jaren ondersteund, en daar zijn we ze uiteraard ontzettend dankbaar voor.

Waarom hebben jullie nu ineens meer geld nodig?
Het subsidielandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd en ondersteuning wordt tegenwoordig bijna uitsluitend uitgereikt voor bijzondere projecten die we boven op onze normale activiteiten als tijdschrift ondernemen. . Sterker nog, vaak wordt gevraagd dat je als organisatie zelf ook financieel bijdraagt aan een project. Dat geld hebben we niet. En nu het spaarpotje van de crowdfundactie van jaren geleden ook binnenstebuiten is gekeerd, is ook onze laatste financiële basis weggevallen.

Hard//hoofd is toch een vrijwilligersorganisatie, waar wordt het geld dan aan besteed?
Het is waar dat zowel de redactie als de makers zich op vrijwillige basis voor ons inzetten, over de redenen daarvoor kun je hier meer lezen. Naast arbeid zijn er echter nog veel andere kosten; denk aan het huren van een kantoor waar de redactie kan werken en vergaderen, het in de lucht houden van de website en het kunnen laten aanpassen en updaten daarvan, abonnementen op Soundcloud, Vimeo, enzovoorts. Het zijn heel banale dingen om te noemen, maar ze kosten geld, en dat geld moet ergens vandaan komen.
Daarnaast, en dat is misschien wel het belangrijkste, moeten we een manier vinden om het vuur van onze vrijwilligers brandend te houden. Als Hard//hoofd makers geen financiële vergoeding kan bieden, moeten we in ieder geval zorgen dat we ze een mooi platform bieden waar ze trots op kunnen zijn. De plannen om dat platform verder te ontwikkelen liggen er in overvloed, zowel voor online (nieuwe functies op de website, podcasts, video) als offline (liveprogramma’s, masterclasses en talentontwikkelingsprogramma’s). Nu enkel nog het geld om ze mogelijk te maken.

Waarom donateurs en geen ander verdienmodel, zoals een betaalmuur?
We hebben de afgelopen jaren allerlei mogelijke verdienmodellen onderzocht en zijn ervan overtuigd dat dit de manier is om ervoor te zorgen dat Hard//hoofd gratis, advertentievrij en onafhankelijk kan blijven.
Hard//hoofd is altijd een gratis toegankelijk online platform geweest en dat moet zo blijven. De kracht van het tijdschrift schuilt erin dat lezers eindeloos kunnen grasduinen en verrast kunnen worden door wat ze aantreffen. We willen niet dat een betaalmuur dat plezier wegneemt en we willen graag toegankelijk blijven voor mensen die niet veel te besteden hebben. Na tien jaar ineens een muur bouwen om wat we altijd al gratis hebben aangeboden is een ondemocratische stap die bovendien het experimentele karakter van Hard//hoofd teniet zou doen.
We kiezen er daarom voor om een beroep te doen op trouwe lezers en nieuwe fans die een kleine bijdrage per maand wel kunnen missen, en die er zo voor zorgen dat het tijdschrift open en toegankelijk blijft voor iedereen. Zij kunnen nu Hard//hoofd steunen en ook nog eens kunstverzamelaar worden.

Waarom ‘kunstverzamelaars’ in plaats van ‘donateurs’?
Als donateur ontvang je een of twee keer per jaar een exclusieve, gesigneerde en genummerde print van een jonge, veelbelovende kunstenaar en zo bouw je aan een spannende kunstcollectie. Wij zoeken de makers voor je uit. Makers die met hun werk een verhaal vertellen en grenzen verleggen. Precies het soort makers aan wie Hard//hoofd een platform wil bieden, dus. Wij geven jou, tastbaar en gesigneerd, in handen waar we ons online hard voor maken: vernieuwing, experiment en vertelkracht.
Met dit model zetten we in op de reputatie die Hard//hoofd heeft opgebouwd als platform voor jonge, spannende kunst, literatuur en journalistiek. We hebben dan wel geen geld, maar wat we wel hebben is een goed oog voor kwaliteit en een groot netwerk van talentvolle kunstenaars. En daar pluk jij als donateur de vruchten van.

Doe je mee? Schrijf je in en word kunstverzamelaar.

Heb je nog vragen? Mail dan naar kunstverzamelaar@hardhoofd.com.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Racisme, weet je nog?

Racisme, weet je nog?

We zijn een halfjaar verder en het gesprek over racisme is weer terug bij af. Waar wachten we op? De volgende catastrofe? Lees meer

Het Vertrek (3) - De krakende vloer

Het Vertrek (3) - De krakende vloer

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de derde aflevering. Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

 1

Antropoloog op de barricades
(David Graeber, 1961 - 2020)

Jonathan Luger eert de helaas te vroeg overleden antropoloog-activist David Graeber, door onder andere terug te blikken op Graebers inspirerende optreden bij de Maagdenhuisbezetting. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

 Nee, jijbakt er niets van!

Nee, jijbakt er niets van!

De in Los Angeles geboren illustrator Sebastian Eisenberg woont sinds kort in België. Hij ervaart hoe het is om de Amerikaanse verkiezingen vanuit Europa te volgen. Lees meer

Waarom de term outsider art niet thuishoort in de inclusieve musea van nu

Waarom de term outsider art niet thuishoort in de inclusieve musea van nu

Outsider art is in zwang bij musea die pleiten voor diversiteit. Amber Bloos vraagt zich af of de term nu echt bijdraagt aan de erkenning van de kunstwerken van gemarginaliseerde mensen. Lees meer

Hard//talk: het nieuwste EU-migratiepact houdt ongelijkheid in stand

Het EU-migratiepact versterkt ongelijkheid

Het nieuwe EU-migratiepact is geen ‘oplossing’ voor het ‘probleem’ van migratie. Lees meer

 Kerkgangers gaan viraal

Kerkgangers gaan viraal

Voor fervente kerkgangers is het te hopen dat het virus zich deze maand niet van zijn vrome kant laat zien. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Niet direct vangbaar

Niet direct vangbaar

Deze week worden onze redacteurs blij van de lokale Perzische supermarkt, een tentoonstellingsruimte die er nu nog is en unnanaaanikotoq. Lees meer

Het Waait 5

Het Waait

'Een groot gedeelte van ouder zijn is voor mij niet begrijpen waarom iedereen hetzelfde klinkt.' Daniëlle Zawadi onderzoekt in deze poëtische monoloog de eenzaamheid van in het midden staan, het begrip Sonder en hoe je moet praten met een zielenknijper. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Het Vertrek (2) - Alles brokkelt

Het Vertrek (2) - Alles brokkelt

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de tweede aflevering. Lees meer

 Kolven tegen corona

Kolven tegen corona

Vanaf volgende week wordt de moedermelk van zo'n 7500 oud-coronapatiënten opgehaald. Die bevat antistoffen, en is dus een perfect ingrediënt in - bijvoorbeeld - ijsjes! Lees meer

 1

Eenzaamheid ontleden in 'A-Lonely Show'

Met de pop-uptentoonstelling ‘A-Lonely Show’ nodigen Ka-Tjun Hau en Nanine van Smoorenburg ons uit om van een afstand te reflecteren op onze eigen eenzaamheid. Roos Wolthers nam de uitnodiging aan en zag: ‘A-Lonely Show’ deed veel meer dan eenzaamheid in beeld brengen. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Proeven en zien

Proeven en zien

Deze week worden onze redacteurs (en een spontane inzender) blij van pittige patat, een dansdocumentaire en het laatste nummer van een kunstmagazine. Lees meer

Vacature Chef Kunst 1

Hard//hoofd zoekt kunstcritici!

Krijgt jouw toetsenbord ervanlangs, elke keer dat je een expo of voorstelling hebt bezocht? Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

 Inktviswijsheid

Inktviswijsheid

Gaat de inktvis ons een pijnstillend medicijn leveren, beter leren plannen of de oorzaken van autisme blootleggen? Lees meer

Trialoog: Antebellum

Antebellum

Onze redacteuren durfden het aan om de horrorfilm Antebellum te gaan zien. Ze hopen op een golf aan sociaalbewuste horror, maar twijfelen of deze film een van de klassiekers van die stroming wordt. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan