Asset 14

Hard//hoofd wringt

Hard//hoofd wringt 1

Kortgeleden schreef Hard//hoofd een vacature uit. We zochten hemelbestormende makers* die regelmatige bijdragen aan onze website willen leveren. ‘We bieden geen financiële vergoeding’ stond er, en daar schrokken sommige lezers van. ‘Wat fout dat @HardHoofd geen financiële vergoeding biedt’ klonk Twitter. ‘Er zullen vast mensen reageren, maar dit wringt echt enorm.’

We hadden even tijd nodig om te reageren – mede vanwege het grote aantal sollicitaties dat we kregen te verwerken, daar ook de organisatie het werk vrijwillig verricht – maar nu schrijven we terug: dit wringt inderdaad, maar wij vinden niet dat wat wij doen fout is. Nee, we betalen onze makers niet. Maar wij verdienen ook niet aan hun werk.

‘Gratis en voor niks. Alsof het produceren van dit alles geen vak is en dus ook maar geen geld mag kosten. #tegendebakker’ – een reactie op Facebook.

Onlangs waren wij bij de bakker, we kochten daar brood voor de lunch en betaalden met geld. Bij het afrekenen haalde de bakker een bakplaat met koeken tevoorschijn. ‘Ik heb iets nieuws geprobeerd,’ zei de bakker. ‘Willen jullie proeven of het lekker is?’

Hard//hoofd is dat koekje, jij bent onze klant. Schrijvers, journalisten en illustratoren krijgen de kans om hun liefste ideeën uit te werken, worden door onze scherpe eindredacteuren begeleid om dit idee zo goed mogelijk uit te voeren. Wij selecteren en bakken het tot de beste versie van zichzelf. Op de toonbank van Hard//hoofd mogen ze hun werk aan jou aanbieden.

Hard//hoofd-makers blijven eigenaar van het werk en het gebeurt niet zelden dat het werk van een goede Hard//hoofder alsnog zijn weg naar betaling vindt. Soms wordt een artikel aangekocht, de schrijver uitgenodigd voor een voordracht of debat, en er zijn zelfs al een aantal boeken van Hard//hoofders verschenen. Ook vallen er geregeld prijzen in de richting van onze makers, zoals in 2015 de Fiep Westendorp-prijs.

'De retorische kwinkslag #tegendebakker brengt een noodzakelijk perspectief: creatief werk wordt te vaak vanzelfsprekend onbezoldigd verondersteld.'

Wij onderstrepen #tegendebakker. De retorische kwinkslag brengt een noodzakelijk perspectief: creatief werk wordt te vaak vanzelfsprekend onbezoldigd verondersteld.

In een land waar zelfs de bomen en het water gedicteerd worden middels een bestemmingsplan, schijnt het dat een maker voor het toepassen van zijn vrije geestelijke vakmanschap dankbaar moet zijn dat iemand het wil zien. Wringt dit? Best wel. Maar wij vinden het opmerkelijk dat het verrast dat Hard//hoofd geen compensatie biedt: Hard//hoofd biedt het materiaal ook kosteloos aan.

‘Inderdaad: Voor niets gaat de zon op @#$^% eikels’ – een reactie op Facebook.

We bestaan nu bijna zeven jaar en pionierden in het online medialandschap toen Twitter nog met een vraagteken werd uitgesproken. We hebben door de jaren steun ontvangen van o.a. Het Letterenfonds, de Van Bijlenveldstichting, Dutch Culture en De Taalunie.
Nu de schreeuw voor de kunst verstomd is, de cultuursubsidiestromen door haarvaatjes vloeien en de gedachte dat kunst en media toch ook rendabel moeten zijn achterliggend is bij ieder nieuw project, is ook Hard//hoofd aan het zoeken naar haar eigen waarde in euro’s.

We kijken met interesse naar platformen die kiezen voor verdienmodellen op basis van pay per view of lidmaatschap, maar wij stellen het liefst al ons werk vrij voor iedereen beschikbaar: een grote Hard//hoofd-bibliotheek. Die een nietsvermoedende googleaar kan treffen, omdat het precies was wat diegene zocht en nodig had. Wij willen liever niet dat iemand zoekt naar Lessen uit de illegaliteit of Deel je verdriet, en op een betaalmuur stuit.

'Het is opmerkelijk dat het verrast dat Hard//hoofd geen compensatie biedt: Hard//hoofd biedt het materiaal ook kosteloos aan.'

Hard//hoofd kiest ook niet voor het schrijven van gesponsorde artikelen. Wel gaan wij partnerschappen aan met culturele organisaties, maar altijd onder de voorwaarde dat de maker volledig vrij is aan de invulling die hij of zij geeft aan het gemaakte. Omdat cultuur plus cultuur het mes slijpt. Maar onze onafhankelijkheid is niet te koop.

Dit is waarom het verwijt dat we met onze oproep zouden doen alsof het maken van dit alles geen vak is en geen geld mag kosten ons zo bijt. En het idee dat wij een ‘lekker makkelijke’ weg kiezen, ongerijmd. Hard//hoofd kiest voor de autonomie van haar makers, zowel op de inhoud als het copyright op het gemaakte. Onze makers waarderen dat. Lezers die dit ook waarderen hebben de mogelijkheid ons – vrijwillig – financiëel te steunen. Als je vindt dat het wringt dat onze makers geen geld verdienen, en ook vindt dat ons instituut moet blijven bestaan, doe dan vooral een bijdrage. Denk je te weten waar wij glimmende euro’s laten liggen, stuur ons dan vooral een bericht. Onvermoeibaar zullen wij je er veel moois voor teruggeven – en aan dit model bijkomstig: je bakker krijgt het ook.

Hartelijks,

Simone Peek (hoofdredacteur)
Lisanne van Aert en Suzanne Schönbeck (adjunct-hoofdredacteuren)

* makers zijn alle mensen die iets produceren op tekstueel, visueel en audiogebied.

Afbeelding via Pinterest

 

 

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

Lief kutland // Lancering

Lief kutland // Lancering

Vier samen met Hard//hoofd de launch van ons nieuwste magazine! Samen met je favoriete makers pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer