Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

Songfestival veteraan, Pittige Tijden en Drake

Alles vijf sterren

Tekst Redactie

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.


Alexander Rybak: muzikale songfestivalgroei
✩✩✩✩✩
Paula Lina


'Hoewel ik zijn inzending van 2009 als mede-violist misschien zou moeten steunen, maakt de Noorse inzending voor het Eurovision Songfestival van dit jaar me veel enthousiaster. Het nummer That’s How You Write A Song is een aanmoediging, en gaat over veel meer dan het schrijven van een liedje. Het gaat over de kracht van je eigen creativiteit, daarvoor gaan, en geloven in wat je maakt. Ik vond het ontroerend; de motiverende boodschap die Alexander Rybak uitzendt met zijn lied. Het helpt ook dat het niet de zoveelste inzending voor het songfestival is die bestaat uit een compilatie generieke hitsongfragmenten. Dit nummer raakt me, waar Rybak’s Fairytale me nog irriteerde. Als je de twee nummers naast elkaar zet, zie je de persoonlijke, muzikale groei van deze artiest. Een muzikant, die niet blijft hangen, maar zich ontwikkelt. Ja, dat vind ik een van de mooiste dingen om te zien.'

Pittige Tijden: de Frans Bauerkabouter en meer
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs


'Wisten jullie dat Pittige Tijden een YouTubekanaal heeft? Als je nu niet van blijdschap opspringt uit je stoel, kan ik je niet helpen. Anders: graag gedaan. Ik heb deze week al mijn favorieten teruggezocht. De Frans Bauerkabouter, een extreme Patty Brard, André Hazes de muzikale engel, en Rob de Nijs als boosaardige gifmenger.'

Drake: feministisch verantwoord billen schudden
✩✩✩✩✩
Lotte Akkerman


'Vorige week stuurde een vriendin mij een link naar Nice For What, het nieuwste nummer van Drake. Ze schreef erbij: ‘Die Lauryn Hill sample [hartjes]’. Ik hou niet zo van Drake, dus ik was sceptisch. Dat duurde ongeveer tot de zevende seconde – het moment dat de sample inzet. Op seconde vijftien was ik om, daar begint de ‘bounce beat’ (dit heb ik moeten opzoeken) vermengd met fragmenten uit Lauryn Hills nummer Ex-Factor. Terwijl zij zingt over de rommel van een gebroken hart, brengt Drake een ode aan zelfstandige vrouwen. Het nummer is naast feministisch verantwoord ook gewoon enorm fijn om met je billen op te schudden tijdens een privé-danssessie, thuis, op een doordeweekse dag, ’s avonds laat tijdens het tandenpoetsen.'



Beeld via YouTube


We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Redactie
b
a
a

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Dat kunnen we niet blijven zonder jouw hulp. Steun Hard//hoofd en verzamel kunst.

Steun Hard//Hoofd