Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

Geen actie, geen gezeur

Hard//talk

Tekst Roos Euwe

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Een witte ballon en een kartonnen bordje waren de enige wapenfeiten tijdens de kroning van Willem-Alexander.





Geen protesten, geen stenen die door de lucht vlogen, geen van de taferelen die tijdens de kroning van Beatrix in 1980 de Amsterdamse straten onveilig maakten, was afgelopen Koninginnedag te bekennen. In een column op de website van de Volkskrant probeert Jan Bennink de vinger op de zere plek te leggen. "Werd de vorige kroning nog opgevrolijkt door bakstenen en rookbommen, vorige week was dat wel anders. Het land van duizend meningen stond als één kudde klapvee achter Oranje. De enige twee andersdenkenden waren slechts gewapend met een witte ballon en een kartonnen bordje."
Aangezien ik lang gekraakt woonde, deel ik Benninks teleurstelling dat er nu geen ijzersterke leus is bedacht zoals "Geen woning geen kroning". Ik begrijp ook zijn deceptie dat het niet zo spannend was als in 1980, maar word vooral geconfronteerd met mijn eigen passiviteit. Want eerlijk is eerlijk: ik stond niet op de Dam te protesteren tegen de schaamteloze pracht en praal van het hopeloos verouderde koningshuis. In plaats daarvan had ik me - met een licht schuldgevoel - verschanst in mijn huidige woonplaats Antwerpen, ver van de oranje feestelijkheden. Ik kan niet beoordelen of het in 1980 beter of vrolijker was, maar ik kan me wel afvragen wat er sindsdien is veranderd, en of de individualisering en het gebrek aan eensgezindheid mij ervan weerhielden de straat op te gaan.
Bennink steekt zijn hand niet in eigen boezem en vervolgt zijn wanhopige hulpkreet: "Wat is er met mijn Amsterdam gebeurd? (…) Waar is mijn stad van anarchisten en provo's, krakers en autonomen. Zijn jullie allemaal Goed Volk geworden?" Om vervolgens alle clichés op te noemen van hoe dat protest er dan volgens hem uit had moeten zien: brommerhelmen, punkbands en palestijnensjaals. Waar was Bennink zelf eigenlijk om de heugelijke feestdag op te vrolijken met een kekke brommerhelm of palestijnensjaal? Had hij het lef om met een ballon of bordje te zwaaien, hoe knullig dat er misschien ook uitziet op televisie? Nog meer dan door de nieuwe koning of iedereen die niet protesteerde, raak ik geïrriteerd door types die dwepend met het verleden oproepen tot rebellie, terwijl ze zelf te schijterig lijken in actie te komen. Dat moeten de anderen zeker doen, die gekke krakers en autonomen met hun overtuigingen en hun sjaaltjes.


We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis. Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Roos Euwe
b
a
a

Hard//hoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. We hebben voor 8 maart 300 kunstverzamelaars nodig om te kunnen blijven voortbestaan. Word nu kunstverzamelaar en ontvang een gesigneerde Jan Hoek (én een prachtig Hard//hoofd-tasje).

Steun Hard//Hoofd