Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

Met Louis op het Ajaxbalkon

Hard//talk

Tekst Roos Euwe

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Prijzen voor theatervoorstellingen zijn als voetbalcompetities.





De nominaties voor de Louis en Theo d'Or, de jaarlijkse prijzen voor de beste acteur en actrice zijn bekend gemaakt, en zoals ieder jaar zijn dat vooral de acteurs en actrices van Toneelgroep Amsterdam. Oud jury-lid Marijn Lems vroeg zich op Facebook hardop af of de minder bekende gezelschappen die in kleinere zalen spelen niet worden uitgesloten.
Meteen dook ik in de archieven, fanatiek op zoek naar de feiten die zouden bewijzen dat de kleine gezelschappen zwaar ondergewaardeerd worden. Inderdaad, grote gezelschappen als Toneelgroep Amsterdam en het Nationale Toneel hebben de laatste twintig jaar de meeste prijswinnaars afgeleverd. Maar ook spelers van kleinere gezelschappen als Oostpool, Mugmetdegoudentand en Dood Paard vielen de afgelopen jaren in de prijzen.
Moeten de criteria niet eens openbaar gemaakt? opperde Lems nog, maar de reacties waren lauw. Geen van zijn facebookvrienden leek daar echt het nut van in te zien. "Er komt toch nog een tweede ronde", merkte de één op. "Er zijn toch ook kleine gezelschappen genomineerd", schreef de ander. Maar het gaat niet om de feiten. Ook zonder dat er een vete moet ontstaan tussen de grote en kleine gezelschappen, is het belangrijk te weten op basis waarvan 'de meest indrukwekkende' hoofdrollen van een theaterseizoen worden gekozen. Zodat er discussie kan worden gevoerd over wat goed of indrukwekkend theater is en waarom daar prijzen voor nodig zijn. Een discussie over hoe totaal verschillende voorstellingen en spelers in godsnaam met elkaar vergeleken kunnen worden, en de jury vrijwel altijd uitkomt bij teksttheater gebaseerd op repertoire. Over het jaarlijkse Theaterfestival, waar deze prijzen worden uitgereikt en tevens 'de tien beste voorstellingen' van het afgelopen seizoen gepresenteerd. En waarom het theaterseizoen een soort voetbalcompetitie lijkt geworden, met de winnaars op het Ajaxbalkon van de Amsterdamse stadsschouwburg.


We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis. Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Roos Euwe
b
a
a

Hard//hoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang een gesigneerde Jan Hoek (én een prachtig Hard//hoofd-tasje).

Steun Hard//Hoofd