Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

In The Dutch Mountains

TIP

Tekst Melle Kromhout

Als ik één plaat zou moeten kiezen die de Nederlandse popmuziekgeschiedenis internationaal mag vertegenwoordigen, dan zou dat er niet één zijn van bijvoorbeeld onze derderangs-Rolling Stones The Golden Earring, niet van het sympathieke maar toch ook wat kneuterige Doe Maar en ook niet van de Drentse turfblues van Cuby & the Blizzards. Het zou een plaat zijn die tegelijk onvoorstelbaar Nederlands is en moeiteloos de competitie met elke internationale concurrentie aan kan: In The Dutch Mountains, het meesterwerk van The Nits uit 1987.

Toen ik de plaat, nog niet eens zo heel lang geleden, voor het eerst hoorde, was ik verbaasd dat hij nog niet eerder op mijn pad was gekomen. Maar ik heb dan ook het vermoeden dat veel muziekliefhebbers van mijn leeftijd of jonger zich niet bewust zijn van deze parel, die zich in de grijze oester van de Nederlandse popmuziekgeschiedenis verstopt. Het klinkt ook niet echt sexy: ‘The Nits,’ en als je zoekt op Google images, komen er vooral plaatjes van mannen met grijze koppen voorbij. Maar diezelfde grijze koppen waren minder grijs in 1987, en In The Dutch Mountains is een meesterwerk. Ik zeg het nog maar eens. Een understated, no-nonsense, onvervalst Hollands meesterwerk.

Een betere beschrijving van Nederland dan de magnifieke opener en titelsong is nauwelijks denkbaar:I was born in the valley of bricks / Where the river runs high above the rooftops / I was waiting for the cars coming home late at night / From the Dutch mountains.. Een dijk van een nummer. Muzikaal laat de band vanaf die eerste zet amper steken vallen: beide vervolgsingles "J.O.S. Days" en "The Panorama Man" staan als een huis en luister eens naar het prachtige “In a Play” of “The Skater”. De arrangementen zijn subtiel en doeltreffend, de productie zo natuurlijk dat hij haast afwezig is en als je weet dat de band het album live en op slechts 2 sporen opnam, wordt het alleen maar indrukwekkender.

Maar goed, na deze exorbitante lofzang kan het natuurlijk alleen maar tegenvallen. Laat je dus door mij niks wijsmaken, en luister zelf.



Ik zei het toch?
We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Melle Kromhout
b
a
a

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun Hard//Hoofd