Theatermaker Sarah van Lamsweerde beperkt zich tot 80 woorden." />

Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

Een kleine woordenschat

Tekst Floris Solleveld

Sarah van Lamsweerde koos de 80 woorden die zij het meest gebruikte tijdens 40 Skype-gesprekken met Vriend A. Floris schreef 5 keer 80 woorden over deze bijzondere voorstelling.



In 80 woorden



 






Stel. Je brengt je woordenschat terug tot 80 woorden. Dat scheelt een hoop opslagruimte. Zoals Battus ooit schreef: waaro zoude w nie d laatst lette va el woor weglate? Je moet dan natuurlijk wel de juiste woorden selecteren: met de meest singuliere hapaxen uit de concordantie kom je niet ver. Maar in het buitenland kun je je aardig redden met drie zinnen: “wat kost dit?”, “dankuwel”, en “waar is het toilet?” Kwestie van turven. Wat zijn de 80 meest gebruikte?



Dat is het uitgangspunt van Sarah van Lamsweerde in haar theatersolo 80 Words. Ze heeft de 80 meest frequente woorden gesorteerd uit veertig skypegesprekken met “Friend A.” Dat zijn de enige woorden die ze tijdens de voorstelling gebruikt. Gelukkig kun je daar andere woorden uit samenstellen. Het woord “word” zit er bijvoorbeeld niet tussen. In plaats daarvan zegt Sarah consequent “sayings”. Mensen komen ook niet in het vocabulaire voor. Gelukkig wel “things” en het werkwoord “be”, dus ook “beings”.

Skype



 






Voor de communicatie met het publiek werkt het heel aardig. Shakespeare voordragen in 80 woorden blijkt al moeilijker, en het nieuwsbericht wordt apert onbegrijpelijk. Maar dat laatste voorbeeld is niet zo heel vergezocht: probeer maar eens het journaal aan een kind van 4 uit te leggen. Een vliegtuig is in een toren in New York gevlogen. We zijn stil omdat die gemene meneer vroeger allemaal mensen vermoord heeft. En doet het Chinese alfabet niet ook zoiets, met zijn 214 radicalen?




Bovendien, vertelt Sarah, is 93% van de communicatie niet verbaal. Dat is een wijdverbreid broodje aap: er is geen eenheid van communicatie. Sarah lijkt er zelf ook niet helemaal in te geloven. Ze laat foto’s van haar gezichtsuitdrukkingen zien met de bijbehorende woorden ernaast, maar andere woorden blijken er net zo goed bij passen. En klopt het wel, dat vrouwen meer nonverbaal communiceren dan mannen? De skype-beelden tonen dat “A” vooral meer met gebaren zegt, en Sarah met haar gezicht.


Filosofisch theater



 






80 Words is artistic research. Maar daar is Sarah bescheiden over. “In the course of this project, I’ve come to realize that what I have been doing has little to do with research”, staat in het bijbehorende boekje. Dat is te bescheiden. Juist door die beperkte pretentie is 80 Words een nieuwe vorm van filosofisch theater, nog het best te vergelijken met Laura van Dolron’s stand-up philosophy. Het zou collegestof taalfilosofie / linguïstiek kunnen zijn. How to do things with words.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Sarah van Lamsweerde: 80 Words, was 9-13 mei te zien in Het Veem Theater, Van Diemenstraat 410 Amsterdam. Op 21 mei om 18:30 vindt in Het Veem een “mezze talk”, een informeel nageprek met hapjes, plaats. Hou onze Twitter- en Facebook-account in de gaten voor berichten over een reprise van deze voorstelling.
We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis. Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Floris Solleveld is Hard//hoofd-redactielid en overdag historicus en filosoof. Tussendoor tekent hij met inkt en penseel en schrijft over interdisciplinaire podiumkunsten. Of over politiek. Soms ook poëzie.
b
a
a

Hard//hoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. We hebben voor 8 maart 300 kunstverzamelaars nodig om te kunnen blijven voortbestaan. Word nu kunstverzamelaar en ontvang een gesigneerde Jan Hoek (én een prachtig Hard//hoofd-tasje).

Steun Hard//Hoofd