(..) Achter het stuur zat een lange man, met donkere haren, een licht kostuum en een dikke hangsnor." />

Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

Seventy Seconds [34/52]

Tekst Harold Schellinx

Gedurende het priemjaar 2011 maakt audiokunstenaar Harold Schellinx een geluidskiekje van tien seconden. Elke dag van de week, op steeds wisselende uren. Of hij nou in Amsterdam of in Parijs is, in Brussel of in Kyoto, in Brooklyn of in Wiesengrund. Iedere zondag hoor je op hard//hoofd de zeven geluidsprentjes van de week daarvoor, aaneengeregen tot een stukje van 70 seconden: de tijd die het ook ongeveer zal kosten om het bijhorende tekstje te lezen.
Op precies hetzelfde moment maakt fotograaf Pieter van Wynsberge ergens een foto...




Foto: Pieter van Wynsberge
Amsterdam, 23/08/11, 11.17u.


SEVENTY SECONDS [ 34 / 52 ] – Harold Schellinx

Het was een drukke dag. Ik stond in het zuiden van het land te liften in de bocht van een oprit naar de snelweg richting België. Niemand maakte aanstalten om te stoppen, tot, na ruim een half uur met mijn duim in de lucht, de bestuurder van een witte eend op de rem trapte. Het wagentje kwam een eindje verder op de vluchtstrook tot stilstand. Ik rende erheen. Achter het stuur zat een lange man, met donkere haren, een licht kostuum en een dikke hangsnor. Hij duwde de deur open en keek me onderzoekend aan. ‘Op woensdagmiddag neem ik hier altijd Nick Dantz mee,’ zei hij. ‘Ben jij soms Nick Dantz?’ Ik antwoordde naar waarheid. ‘Neen, dat ben ik niet, maar Nick is wel een goeie vriend van me!’ Zo was het, en ik trok er een heel vriendelijk gezicht bij. Even leek het alsof de bestuurder het niet vertrouwde. Maar toen knikte hij. ‘Vooruit dan, kom maar op!’ Ik gooide mijn bagage op de achterbank, twee tassen en een koffertje, en stapte in. We kwakkelden de snelweg op. ‘Rijdt u vaak naar België? Misschien wel iedere dag?’ vroeg ik, toen we eindelijk op snelheid waren.
De man wreef drie keer met duim en wijsvinger over zijn hangsnor.
‘Nick zegt nooit zoveel,’ bromde hij. Dat was duidelijke taal. Het bleef verder stil tot in Luik. Daar gaf ik hem een hand en stapte ik uit.
Toen ik de volgende ochtend veel te laat de deur uitrende om naar mijn werk te gaan, was mijn fiets verdwenen.
Het regende.

20 - 26 augustus 2011
Ars-en-Ré (2), Saint-Aubin, Vincennes,
Brussel, Amsterdam, Maastricht
We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis. Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Harold Schellinx
b
a
a

Hard//hoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. We hebben voor 8 maart 300 kunstverzamelaars nodig om te kunnen blijven voortbestaan. Word nu kunstverzamelaar en ontvang een gesigneerde Jan Hoek (én een prachtig Hard//hoofd-tasje).

Steun Hard//Hoofd