Niet alleen vanwege de gevatte dialogen, het knappe acteerspel en Justin Timberlake. " /> Niet alleen vanwege de gevatte dialogen, het knappe acteerspel en Justin Timberlake. " />

Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

The Social Network

TIP

Tekst Lynn

Wat een briljant idee: maak een controversiële film over een controversieel netwerk dat een half miljard hyperzelfbewuste leden heeft die voornamelijk hun vrienden en zichzelf bekijken – en het kan niet anders of je trekt wereldwijd een half miljard bezoekers, give or take a few.



Rolling Stone heeft The Social Network, de speelfilm over Facebook-oprichter Mark Zuckerberg die deze week in Nederland in première gaat, al "de definiërende film van het decennium" genoemd. Generaliseren is ook een vak. Geloof het of niet, er zijn ook nog ruim vijf miljard mensen in de wereld die niet op Facebook zitten, maar de film is inderdaad zeer de moeite waard. Niet eens zozeer vanwege het verhaal, dat inmiddels aardig bekend en ook redelijk standaard Hollywood is: jonge nerd heeft briljant idee, gaat over lijken, en heeft succes. Ook niet alleen vanwege de zeer gevatte dialogen (geschreven door The West Wing's Aaron Sorkin) of het knappe spel van Jesse Eisenberg, die Mark Zuckerberg speelt. Zelfs niet alleen omdat Justin Timberlake erin zit (met een overigens opmerkelijk opgeblazen kop).

Wat de film het meest fascinerend maakt is dat het weliswaar fictie is, maar dat de meeste kijkers de bioscoop zullen verlaten met het idee zojuist een historische documentaire te hebben gezien. Die pretentie hebben de makers niet en je wordt ook nergens op het verkeerde been gezet. Maar net zoals veel mensen wanneer ze aan de Holocaust denken, beelden uit Schindler's List voor zich zien, zo zal The Social Network het toekomstige debat over de merites van Facebook en intellectueel eigendom informeren.

Het verschil tussen feit en fictie doet er dan welbeschouwd niet meer toe; de Facebookgeneratie heeft haar eerste document, en dat document draait nu in de bioscoop.
We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
Lynn
b
a
a

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun Hard//Hoofd