Een keuze uit het werk van een kunstenaar die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen. Deze keer het werk van Edwin Jans." /> Een keuze uit het werk van een kunstenaar die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen. Deze keer het werk van Edwin Jans." />

Hard//hoofd

Zomerboek 'Summer of 2069'

Edwin Jans

Hardhoofd kiest

Tekst Beeldredactie

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden.
In 'hard//hoofd kiest' wordt door de muziek- en beeldredactie twee keer per maand een relatief onbekende muzikant, band of beeldend kunstenaar uitgelicht. Het is een keuze uit het werk van iemand die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen.

Deze keer staan de schilderijen van Edwin Jans (1976) in de aandacht. In 2009 studeerde Edwin af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.


acryl/inkt op doek 50x60, 2009 zonder titel


acryl/inkt op doek 20x35, 2009 Holiday in Combadia


acryl/inkt op doek 25x35, 2009 zonder titel


acryl/inkt op doek 35x50, 2010 zonder titel


acryl/inkt op doek 30x40, 2010 zonder titel

Wat zien we? Vijf doeken die ik in het laatste jaar heb gemaakt. Het zijn landschappen waarin de mens lijkt te zijn uitgestorven. Wat rest zijn bouwsels en door de mens gemaakte voorwerpen die zich lijken te verweven met de natuur. Zij muteren als wildgroei alsof het de natuur zelf is. Deze verweving en eigengemaakte voorwerpen lijken een strijd met elkaar te voeren, maar zij leiden hun eigen leven.

Kun je me wat vertellen over je werkwijze? De doeken ontstaan uit flarden herinneringen van de reizen die ik zelf heb gemaakt en beelden die ik in de media heb gezien. Omdat het flarden van herinneringen zijn, maak ik meer gebruik van de sferische omstandigheden, in plaats van een concreet beeld zoals een foto. Daardoor heb ik de vrijheid om een doek te laten groeien totdat het voor mij een beeld vormt dat voor mijn gevoel af is. De keerzijde van deze werkwijze is dat ik continu scherp moet zijn om niet een middelmatig verzadigd werk te maken. De voorwerpen en bouwsels in mijn werk zijn een teken van de sporen en structuren die een mens achterlaat en zodoende ook weer onderdeel worden van een omgeving.

Wat fascineert jou? De ontzettend complexe wereld waarin wij leven, waarin veel landschappen bijzonder op hun eigen manier zijn door het klimaat, het licht wat er schijnt en de toevoeging van de mens aan het landschap.

Wiens werk bewonder je? Andere mensen bewonder ik niet zo snel, maar regelmatig zie ik werk dat mij raakt. Op dit moment vind ik dat bij onder andere het werk van Malcolm Morley, Jean Brusselmans, Albert Zwaan, William Steiger en Hans Broek. Niet alleen word ik geraakt door hun werk, maar ook sluit het aan bij mijn eigen initiatieve gevoelens en opvattingen over de schilderkunst. Jean Brusselmans heeft een quote waarin hij goed verwoord wat ik daarmee bedoel: "In mijn schilderijen blijft een lijn een lijn. Een kleurtoets of verflagen blijven wat ze zijn. De echte schilder zoekt geen nabootsing maar wel een hogere waarheid. Wat hem aanbelangt, is de morele kleur van het schilderij, waardoor de volle betekenis ervan ineens uitgedrukt wordt. Niet alleen inspiratie, maar ook redenering brengt een dergelijke kleur voort. Kunst bestaat hierin licht te geven aan alle dingen, ook aan de ondankbaarste en aan de armste."

www.edwinjans.nl

Het werk van Edwin Jans is van 19 maart tot 17 april te zien in de tentoonstelling ‘Burned figures & altered landscapes’ in galerie AYACS te Amsterdam http://www.ayacs.nl/lopend.htm
We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe. Word kunstverzamelaar
Deel
b
a
a

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun Hard//Hoofd