Asset 14

10 procent is al genoeg om een klimaatramp te voorkomen

10 procent is genoeg om een klimaatramp te voorkomen

Ja, de aarde warmt in een benauwend tempo op en ja, de maatschappij komt veel te langzaam in beweging om er iets aan te doen. Toch ziet Max Beijneveld een reden voor hoop: voor sociale verandering heb je uiteindelijk niet zo veel mensen nodig.

Er zijn weinig beelden angstaanjagender dan een koraalrif aangetast door de opwarming van het zeewater. Een ecosysteem vol van leven en in alle kleuren van de regenboog verworden tot een witte dode woestijn op de oceaanbodem. Het is een van de bekende kantelpunten als gevolg van klimaatverandering, een kritieke drempel waarbij een (relatief) kleine verstoring het evenwicht van verschillende ecosystemen ingrijpend verandert. Het meeste recente IPCC rapport voorspelde dat de kans op dit soort kantelpunten in de wereld alleen maar toeneemt. Een Amazone zonder bomen. Een Noordpool zonder ijs. Zucht. 

Je kan er in een hoekje van gaan zitten treuren. Klimaatdepressie bestaat en ik wimpel dat niet weg. Je kan ook met de vinger wijzen naar het systeem met machtige “climiclowns” zoals Shell-CEO Ben van Beurden, die ondanks de Urgenda-uitspraak zegt door te gaan met olie oppompen en verkopen. Maar deze tweede optie dreigt te vervallen in wat Rutger Bregman de linkse aflaat noemt: het systeem de schuld geven om jezelf vrij te pleiten van je eigen vervuilende keuzes. Gelukkig biedt de sociaalwetenschap een uitweg, want kantelpunten zijn niet alleen voorbehouden aan het klimaat. 

In 2011 publiceerde het Rensselaer Polytechnic Institute een baanbrekende paper, die stelde dat zodra 10 procent van de samenleving zeer sterk gelooft in iets, dat de overige meerderheid hier zijn mening op zal aanpassen. Een belangrijke verklaring voor dit inzicht is dat de mens een sociaal dier is en dat onenigheid door de meeste mensen uit de weg wordt gegaan. Deze theorie sterkt mij wanneer ik Rutte na een onmiskenbare klimaatramp op zijn tenenkrommende enthousiaste wijze hoor uitroepen: “We moeten niet doorslaan met het klimaat, we moeten lekker kunnen blijven barbecuen.”

Als deze trend zich doorzet zal de Nederlandse vleeseter al sneller dan gedacht een fossiel uit het verleden worden.

Want we naderen juist nu precies zo’n kantelpunt. In 2020 at 3.9% Nederlanders elke dag vegetarisch dat is een stijging van 150% in afgelopen twee jaar en bij de jongere generatie onder 39 is dat al 6.9%. Als deze cijfers in de toekomst stabiliseren zullen we dus eeuwig sateetjes blijven draaien, maar als deze trend zich doorzet zal de Nederlandse vleeseter al sneller dan gedacht een fossiel uit het verleden worden.

Geldt die 10 procent dan ook voor onjuiste ideeën? Helaas wel. En die blijken verdomde hardnekkig, zoals ook een recent artikel in de Correspondent liet zien. Een goed voorbeeld hiervan is dat de energiebesparing van elektrische auto’s niet zou opwegen tegen de milieukosten van de productieketen. Ik kom deze fel verdedigde onjuiste mening overal tegen: van jong tot oud, van man tot vrouw, van hoog tot laag opgeleid. Een idee dat overigens al meerdere malen ontkracht is. Gelukkig lijken dit soort ideeën niet zo sterk te zijn als het vertrouwen in duurzaam vervoer groot is, zoals blijkt uit de de opmars van de elektrische bolides. 

Dus de volgende keer dat je bij schoonouders zit en je bezwaard voelt om je uit wil spreken over die bloedende biefstuk op tafel. Doe het toch, want klimaatdrammen werkt. 

 

Beeld via Unsplash.

Mail

Max Beijneveld (1989) is een geschiedkundige bèta, zelfhulpjunkie, bohème wannabe met bourgondisch taalgebruik én opiniemaker bij Hard//hoofd. De klimaatcrisis, digitalisering, economische ongelijkheid en de vraag: hoe te leven zijn graag geziene gasten in zijn overpeinzingen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar