7 april 2010

hard//hoofd kiest:
Tin Men & the Telephone

Dat in jazz nog veel rek zit, bewijst het Amsterdamse trio Tin Men & the Telephone: drie jonge musici, opgegroeid met modern klassieke muziek, hedendaagse jazz, hip hop, en balkan-muziek. Zij presenteren jazz in een nieuwe gedaante. Uitdagend, verleidelijk, grappig, boosaardig, maar altijd met grote muzikale diepgang en sterke ritmes. Voor mensen die iets nieuws willen horen… en zien.


Foto: Tin Men & the Telephone – Bobby Petrov (drums), Lucas Dols (contrabas), Tony Roe (piano, elektronica)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

“KPN” van Tin Men & the Telephone  - 5min19

In de performances van Tin Men & the Telephone is de dagelijkse omgeving bron van zowel muzikale als theatrale inspiratie. Wachtrijen van servicelijnen, monotone aanwijzingen van de TomTom, irritante ring-tones, snurkende en hoestende mensen, schurende en ronkende verkeersgeluiden, maar ook de blaffende hond van de buurman en het geruis van regen zijn elementen die bij TM&T een muzikale rol spelen.

“Ik word heel snel getriggerd door alle geluiden om me heen,” vertelt Tony Roe, pianist en creatief brein achter Tin Men & the Telephone. “Dat is heel persoonlijk, want ik ben zelf zo’n lekker geïrriteerd persoon. Er zijn altijd mensen die je weer verbazen met een nieuwe verschrikkelijke ringtone. Maar ik kan dat dus ook horen als een soort ‘instant composing’ en die geluiden als muzikaal materiaal gebruiken. Neem al die elektronische geluidjes: veel dingen daarvan zijn relatief nieuw zoals mobiele telefoons, of de TomTom. Heel veel computerachtige geluiden hebben de laatste 20 jaar een soort betekenis gekregen, zoals de Windows Tune of de Nokia Tune. Als je nu een sms-geluidje hoort, weet iedereen dat het een smsje is. Ik vind het fascinerend om die geluiden uit het dagelijks leven uit z’n context te rukken. Geluiden die dan geen functie meer hebben, maar wel potentie hebben om muziek te zijn.”

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Drummers Like To Talk“ van Tin Men & the Telephone feat. Ben van Gelder – 2min06

Onder al deze maatschappelijk geïnspireerde meligheid zijn de composities van TM&T complex in ritmiek, gelaagdheid en harmonie, zonder ontoegankelijk te worden. “Één van onze grote doelen is echt bijzondere en nieuwe muziek te maken, die tegelijkertijd veel mensen aan kan spreken. Ik denk dat het mogelijk is om complexere muziek door mensen hun strot te duwen, puur door de manier waarop je het aanbiedt. Lucas (de bassist) en ik komen allebei uit Room Eleven. We hebben jarenlang blije liedjes gespeeld, maar hebben daar wel heel veel van geleerd. Zo waren er momenten dat ik een langere jazzsolo kon uitbouwen voor een zaal vol pop-liefhebbers, puur omdat het goede gelikte popmuziek was en die show goed in elkaar zat. Nu probeer ik dezelfde toegankelijkheid te creëren door middel van visuals en interactieve technologie.”

Tin Men & Technologie
Technologie speelt een belangrijke rol bij TM&T. Vanuit zijn vroegere achtergrond in Industrieel Ontwerpen heeft Tony hiervoor altijd een fascinatie gehouden. “Omgevingsgeluid kun je alleen maar ‘pakken’ door middel van techniek. Die apparatuur geeft me nu de mogelijkheid om te spelen met al die externe bronnen als muzikale elementen. Daar vervolgens weer echt muzikaal mee om kunnen gaan bereik je alleen als je het allemaal zelf kunt bouwen en integreren. Ik stuur nu alles zelf aan vanaf de piano. [...] Een goede vriend van me, Olger Star (o.a. industrieel ontwerper en software programmeur voor TM&T) had ooit een oude telefoon omgebouwd tot sampler. Dat werd ook een wezenlijk onderdeel van onze show, als een soort 4e bandlid. Vandaar ook deze bandnaam.”

Tin Men & Performance
Hoewel vaak verwacht wordt dat in jazz en geïmproviseerde muziek meer creatieve spelruimte en vrijheid zit voor de muzikanten dan in bijvoorbeeld klassieke muziek, is deze ruimte volgens Tony toch verraderlijk beperkt. Voor hem is het verruimen van creativiteit binnen geïmproviseerde muziek in het algemeen dan ook een belangrijke doelstelling. “Bij jazz denken nog steeds veel mensen aan standards. En hoe je volgens de traditionele jazz-regels moet soleren, één voor één, dat vind ik gewoon vandaag de dag niet tof meer. Er is binnen de kaders van de jazz (nog) weinig plek voor echte vernieuwing. Er mag wel weer eens wat veranderen!”

Één van de dingen die deze verandering mogelijk maakt, is het gebruik van omgevingsgeluiden binnen een performance. Hierdoor krijg je vanzelf te maken met een bepaalde mate van onvoorspelbaarheid. “Je weet niet wat de geluiden gaan doen. Om daar iets muzikaals van te maken moet je er op een heel nieuwe manier mee leren omgaan. Ook die geprojecteerde beelden beïnvloeden de improvisatie. Het is een wisselwerking, je krijgt er andere ideeen van. In hoeverre beinvloedt het dan je creativiteit? Ga je er anders door spelen? En hoe kun je het tot een muzikaal geheel brengen? Dat vind ik interessante vragen.”

Tin Men & Messiaen
Naast hiphop van begin jaren ’90, vormen klassieke componisten als Prokoviev en Messiaen een grote inspiratiebron. Volgens Tony schuilt in hun muziek veel materiaal dat direct van toepassing is op jazz. “Sommige stukken of ideeën die ik vind bij Prokofiev en Messiaen zijn echt goud waard in jazz, die wil ik meteen in z’n geheel omschrijven voor het trio. [...] In de composities schrijf ik vrijwel nooit akkoordsymbolen, wat toch wel gebruikelijk is binnen de jazz. In plaats daarvan maken we meer structuren en concepten, en bespreken deze stukken binnen de band uitvoerig. Daarvan is 3 Chord Thing een voorbeeld. Binnen een improvisatie heb je een aantal spelregels nodig, en daar kun je creatief mee omgaan. Neem bijvoorbeeld de functie van een instrument: moet je als drummer altijd de beat of groove spelen? En als piano altijd de melodie? En moet het altijd ritmisch en harmonisch samen zijn? Wat als één instrument een ander ritme speelt? Dan ontstaat er een nieuw soort gelaagdheid, er gaat iets tegen elkaar in. En die spanningen die dan ontstaan, daar hou ik juist van.”

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

3 Chord Thing” van Tin Men & The Telephone – 6min20
(Geïnspireerd op het Quatuor Pour Le Fin du Temps van Olivier Messiaen. Live @ Amsterdam Blue Note, 4 Juni 2009)

Ondanks de onvoorspelbare elementen, en vaak complexe gelaagdheden binnen de muziek van TM&T, mogen composities nooit willekeurig lijken. “Daar heb ik een schijthekel aan. Mijn docent zei ooit: ‘Het maakt niet uit hoe het verloop van een stuk is, maar je moet wel het gevoel hebben dat het ergens naartoe gaat.’ Het is ook de bedoeling om een avondvullende performance meer naar het theater te trekken. Om de compositie van een avond tot een geheel te smeden. Het werkt als je een lijn in je show hebt, een tempo. Goede DJ’s kunnen ook een set van een uur bouwen, omdat het een verloop heeft. Dat vind ik fascinerend, en een essentieel onderdeel voor elk concert of performance.”

Tot slot is hiphop wat Tony betreft het meest natuurlijke tempo voor de mensheid. “Daar krijg ik nog altijd een glimlach van op m’n gezicht! De meest ideale hiphop beat is een loop van een paar seconden die de hele tijd vet is, en die morgen ook nog vet is. En volgende week ook nog. De rap maakt vervolgens de vorm. Goeie rappers hebben een timing die echt op één lijn te trekken is met de beste jazzspelers qua frasering en timing. In al die elementen zitten voor mij veel raakvlakken. En ik vind het vet om nu Messiaen en hiphop in één nummer verenigd te hebben.”
_______

Promofilm – Tin Men & The Telephone LIVE @ Meneer de Wit – 10 april 2010, 21.00u

_______

Tin Men & The Telephone geeft 5 demo’s + gastenlijstplekken weg voor hun nieuwe show “Man, Man, Man.” aankomende zaterdag, 10 april om 21u,  in Meneer de Wit! Wil je hierbij zijn, stuur dan voor a.s. donderdag 8 april een mailtje naar audioredactie@hardhoofd.com, met als titel: “Man, Man, Man!”. De winnaars krijgen vrijdag 9 april reactie.
_______

www.tinmenandthetelephone.com

Columns & Commentaar

vvd4568-64

RE:
Kaartenhuis der Liberalen

"Mijn hemel, het houdt maar niet op." Als je dacht dat de VVD maar één bonnetjesschandaal had, lees dan gauw verder.
26/03/15
Mirko van Pampus
Illustratie Berber Teunissen

Column:
Foetsie

Of ze wil of niet, Laura blijft urenlang grasduinen in een site met ongeïdentificeerde doden. "Bij ieder gezicht - van het jaar 1960 tot 8 maart 2015 - dringt zich onmiddellijk een verhaal op."
25/03/15
Laura van der Haar
Koen_TIP_Woorden

TIP:
Woorden

Iemand gebruikt het woord 'gading'. Dit zet Koen aan het denken over woorden. Stromende woorden, sprekende woorden, uitgewoonde woorden.
23/03/15
Koen Alfons
eerste schooldag

Column:
Eerste schooldag

Over terugblikweigering en tompoezengekraak tussen melktanden.
18/03/15
Kasper van Royen
Maartje_Hommelen

TIP:
Hommelen

Maartje ontdekt hoe fijn 'hommelen' kan zijn. "Als twee lome hommels stapten we in een dubbeldekker, lieten ons, niet geheel expres, de verkeerde kant op rijden, namen de bus weer terug, dronken om 14:00 uur ons eerste glas wijn en lagen om 21:00 uur rozig in bed."
16/03/15
Maartje Smits
GW-Rotterdam-DSC_0218

Hard//talk:
Wilders’ besmettelijkheid

Jules mist het vuur van Wilders. "Het was als een woeste tirade van je racistische buurman: de taal is dreigend, maar de man erachter is volstrekt ongevaarlijk."
13/03/15
Gastbijdrage
hardhoofd_002_72

Column:
Slikken of spugen

Laura en haar vriendin Jackie tilden het begrip gezelschapsspel naar een extremer level. Van superlekker via supervies en ziekmakend naar bijna fataal.
11/03/15
Laura van der Haar
Laura_Museum Vrolik_DEF

TIP:
Museum Vrolik

Laura bezocht Museum Vrolik, de plek voor aangeboren afwijkingen op sterk water. "Hersenen met opgespoten bloedvaten, bijvoorbeeld. Of skeletten, waarop de verwoestende effecten van syfilis zich uiterst gedetailleerd aftekenen."
09/03/15
Laura van der Haar
179066848_d2b6420347_z

Hard//talk:
Het nieuwe feminisme

"Waarom las ik niets over situaties waarbij veiligheid, leven en clitoris van de vrouw op het spel staan? Over feminisme hoef je niet eindeloos te ouwehoeren en het is ook geen hobby."
06/03/15
Miriam van Ommeren
Drie oplichters

Column:
Drie oplichters

Het is nooit leuk om opgelicht te worden. Helemaal niet als er een zaal vol mensen op je wacht.
04/03/15
Kasper van Royen
Floris-Le_Serment_du_Jeu_de_paume

RE:
Democratie uitvinden

De bezetting van het Maagdenhuis, het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam, was spontaan. Eenmaal binnen rees bij de bezetters de vraag: wat nu? Het was fascinerende televisie, de livestream uit het Maagdenhuis afgelopen woensdag. Niet eens zozeer omdat het Maagdenhuis bezet werd; want zodra je eenmaal binnen bent, bestaat een bezetting vooral uit eindeloos [...]
03/03/15
Floris Solleveld
TIP_Maite_Lonely Monkey

TIP:
Lonely Monkey

Maite vindt troost bij een treurend aapje. "Kiek toch dat gezichtje, dacht ik in mijn moeders Achterhoekse accent. Kiek die knietjes. Dat kleine roze blommeke links van z’n pluizige oortje. Die opgetrokken wenkbrauwtjes en dat pruilende mondje."
02/03/15
Maite Karssenberg
Sanneke Duijf

Memory Machine:
Vertrouwd en o zo vreemd

Jan bekeek de serie van Wim Kayzer uit 1995. Over herinneren en vergeten. Over Thomas Rosenboom, joggend in spijkerbroek.
01/03/15
Jan Postma
Emy boek 2003

Bekentenissen van een mislukt model

Ze was veertien jaar, alto en onzeker en wilde dolgraag mooi gevonden worden. Voor Emy kwam de ultieme pubermeisjesdroom uit: ze werd model.
27/02/15
Emy Koopman
Joyce_Mantel der liefde

TIP:
Mantel der liefde

Joyce ontdekt de mantel der liefde. 'Ik wist natuurlijk dat hij bestond. Toch wilde ik niet luisteren naar iedereen die hem me probeerde aan te smeren. Het was nochtans hard nodig.'
27/02/15
Joyce de Badts
Meer Columns & Commentaar laden »

Artistiek

Alexei

Kort verhaal:
Wilma

Het is 1989 en de vader van Koen heeft een nieuwe vriendin. "Ik had zelf verkering. Ik wist wat dat betekende. Het beeld van mijn vaders friemelende vingers en een bh-bandje – nee."
26/03/15
Koen Alfons
een-man-loopt-het-strand-af-10 (gesleept)

Memory Machine:
dagen door webcams de zee

Het is een troostende gedachte dat je de meeste dagen toch weer vergeet, maar daar kun je beter niet te vaak aan denken.
22/03/15
Maartje Smits
op donderdag wandel ik met - 600

Stiftgedicht:
Niks nieuws

Geert Simonis leest de krant met een stift. Op hard//hoofd deelt hij iedere maand een artikel dat hij vakkundig van overbodige woorden heeft ontdaan. De Morgen, zaterdag 31 jan 2015, p. 2.
16/03/15
Gastbijdrage
kijken-waar-ik-niet-kijken-kan.i-do-feel-here

Hard//oog:
Kijken waar ik niet kijken kan

'Kijken waar ik niet kijken kan,' een poging om de psyche van iemand die dichtbij staat te doorgronden, zonder dat dit daadwerkelijk lukt. Korte film van Rachel Heemskerk.
15/03/15
Videoredactie
Memory Machine2

Memory Machine:
Janken geblazen

'Wat huilde ik toen J (de tweede J trouwens uit een fier rijtje J’s) schreef dat hij me nooit meer wilde zien. Én toen hij me direct daarna telefonisch smeekte om toch nog kerst bij zijn ouders te vieren.'
15/03/15
Laura van der Haar
HH2

Memory Machine:
Openbare executie (II)

Tijdens de manifestatie ‘Memory Machine‘ van culturele stichting Castrum Peregrini onderzoeken we de invloed die herinneringen hebben op onze identiteit. Paula vangt in een korte reeks audiocollages de herinneringen van afgenomen meubilair. Illustratie: Wies Paree   Bij een openbare executieverkoop worden spullen verkocht van mensen die failliet zijn gegaan, schulden hebben of om een andere [...]
15/03/15
Paula Lina
inboedel1_DEF

Memory Machine:
Openbare executie (I)

In een korte reeks audioverhalen vangt Paula de herinneringen van afgenomen meubilair.
08/03/15
Paula Lina
youandme

Hard//oog:
Me and you

'Me and you', een korte film van Jurian Strik
07/03/15
Videoredactie
waanzin

De Keldercast:
Waanzin

Nikki, Emy en Miriam bespreken waanzinnige boeken. De boekenpodcast voor wie wil horen wat er zoal te lezen valt en niet bang is om af en toe de diepte in te gaan.
07/03/15
Audioredactie
IMG_5419

AH-verhaal:
Beste Albert Heijn

Ik dool van de afdeling vlees, naar de afdeling kaas. Heb er elke dag zin in, maar telkens weer: helaas.
06/03/15
Anna van Leeuwen
14369385894_5a2e2254a3_o (1)

Taalverwarringen:
Langs

Langslopen betekent in Brabant alles behalve de standaarddefinitie. In Taalverwarringen gaat Paula op zoek naar de betekenis en herkomst van vreemde woorden. Foto: templelogic – P.S. Vond u dit een goed verhaal? Zou u graag willen dat hard//hoofd nog vele jaren bestaat? Steun ons dan, als een échte vriend, in keiharde euro’s.
02/03/15
Paula Lina
Je hoofd vergeten

Memory Machine:
Je hoofd vergeten

- Lasse Wandschneider (1989) is een Berlijnse illustrator en graphic novelist. Deze publicatie is onderdeel van de ‘vergeetzondagen’ in samenwerking met Castrum Peregrini.
01/03/15
Gastbijdrage
Schrijven over J

Schrijven over J.

'Ik kwam van een reis in Spanje met een man die in een bus woont, waardoor ik genoodzaakt was om mijn liefde uit te leven in een ruimte van drie vierkante meter.'
26/02/15
Julie Cafmeyer
Ill_Lasse_MarwinVos

Gedicht:
Tegelijk passeert ze, en keert ze terug

als je begint te lezen verwacht je dat het over geld gaat
24/02/15
Gastbijdrage
tekening van Duitse kat[wit]

Memory Machine:
De deserterende kat

Kunstenaar Robin Ferdinand Groot liet een groep ouderen vertellen over hun herinneringen terwijl ze tekenden. Een dementerende vrouw vertelt over een Duitse kat. – Deze publicatie is onderdeel van de ‘vergeetzondagen’ in samenwerking met Castrum Peregrini.
22/02/15
Audioredactie
Meer Artistiek laden »

Journalistiek

Schermafbeelding 2015-03-22 om 16.37.43

Hard//oog:
De eerste blik (III)

De ontmoeting ligt in het verleden en is zelfs met de geboorten van kinderen bezegeld. De vonk is overgesprongen, maar hoe ging het ook alweer? Voor de vergeetzondagen doken drie stellen in hun herinnering naar het moment van de eerste blik. Ingrid & Hans:
22/03/15
Videoredactie
Schermafbeelding 2015-03-21 om 17.25.59

Hard//oog:
De eerste blik (II)

De ontmoeting ligt in het verleden en is zelfs met de geboorten van kinderen bezegeld. De vonk is overgesprongen, maar hoe ging het ook alweer? Voor de vergeetzondagen doken drie stellen in hun herinnering naar het moment van de eerste samenkomst. Jetske & Maarten  
22/03/15
Videoredactie
Schermafbeelding 2015-03-21 om 17.32.51

Hard//oog:
De eerste blik (I)

De ontmoeting ligt in het verleden en is zelfs met de geboorten van kinderen bezegeld. De vonk is overgesprongen, maar hoe ging het ook alweer? Voor de vergeetzondagen doken drie stellen in hun herinnering naar het moment van de eerste blik. Simon & Meta  
22/03/15
Videoredactie
Gemma Pauwels

Nieuws in beeld:
Mechanische handen

‘Robothanden kunnen moeilijk omgaan met de diverse vormen van groente en fruit. Er ligt een enorme kans voor ondernemers om grijpers te maken die dat wel kunnen.’ – Gemma Pauwels is freelance illustrator en kunstenaar. Haar illustraties zijn als een bouwwerk: meerdere illustratieve elementen worden samengevoegd om zo een nieuw verhaal te vertellen.
21/03/15
Beeldredactie
6924666559_34a6363c72_z

Detroit Detour (III)

Detroit. Ooit de stad van de Amerikaanse auto-industrie, nu een omweg die niemand wil nemen. Detroit is een spookstad geworden, berucht door brandstichting en misdaadcijfers. Maar er lijkt iets te veranderen. Er zijn mensen die koppig vasthouden aan de schoonheid van het kapotte en doelbewust kunst inzetten om Detroit te verbeteren. Katharina Smets dwaalt alleen [...]
20/03/15
Audioredactie
Zaal_Halina_Reijn_Jan_Lievens_Vanitasstilleven_olieverf_op_paneel_CR__collectie_Museum_de_Fundatie_Zwolle__Heino-Wijhe

Tussen Kunst en Ko:
Onverwacht doordraaien in een pop-up museum

Ko van 't Hek bezoekt het DWDD Pop-up Museum. Lyrisch zijn is makkelijk, haten ook. De nuance vinden blijkt lastiger.
20/03/15
Gastbijdrage
ReVerzadiging

RE:
De verzadiging der dingen

"Lichtpuntje is dat de verzadiging van een dubbelhoornige neushoornvogel een uur duurt en de gruweldaden van IS zeven maanden."
19/03/15
Gastbijdrage
10985256_10203780962346063_7727132894598402738_n

Bildung heute?

“Ik moet nodig eens repolitiseren”, schreef Floris aan een bevriende politiek filosoof na de bezetting van het Maagdenhuis. Over hoe we lering kunnen trekken uit de onderwijsrevoluties van toen.
17/03/15
Floris Solleveld
Rokjesdag

Nieuws in Beeld:
Rokjesdag

Illustratie: Liesbeth de Feijter
14/03/15
Beeldredactie
9754169231_11f42331a7_z

Detroit Detour (II)

Detroit, ooit dé stad van de Amerikaanse auto-industrie, nu een omweg die niemand wil nemen. Detroit is een spookstad geworden, berucht door brandstichting en misdaadcijfers. Maar er lijkt iets te veranderen. Er zijn mensen die koppig vasthouden aan de schoonheid van het kapotte en doelbewust kunst inzetten om Detroit te verbeteren. Katharina Smets dwaalt alleen [...]
13/03/15
Audioredactie
3272425292_7c4fa01365_o

RE:
Familiedrama

“Enge man?”, bluf ik. Ik voel mijn wangen rood worden.
12/03/15
Paula Lina
tina_hardhoof

Memory Machine:
Een liefde lang (IV)

In een korte serie vertellen oudere echtparen over hun herinneringen aan de liefde. Deze keer: Tina en Herman. Tina Huybrechts (77) en Herman Oliviers (77) leerden elkaar in 1957 kennen en trouwden in 1961. Hun jongste zoon, Erwin, stierf op 17-jarige leeftijd in een auto-ongeluk. Ze wonen in Hove in het huis waar Herman geboren [...]
08/03/15
Joyce de Badts
Sorry - Merlijn Bijsterveld

Nieuws in beeld:
De gaskraan blijft lopen

“Afgelopen dinsdag heeft VVD Minister Kamp zijn excuses aangeboden aan de bevolking van Groningen. Kamp reageerde met zijn uitspraken op de conclusie van de Onderzoekraad voor Veiligheid (OVV), dat de veiligheid van de bewoners ondergeschikt is geweest aan de opbrengst van de gaswinning. ‘Kamp zegt sorry, maar laat de gaskraan open’” – Merlijn Bijsterveld is [...]
07/03/15
Beeldredactie
5083975322_2a01a77787_z

Detroit Detour (I)

"Een gebied, kaalgeslagen door de mono-industrie" Katharina dwaalt door de spookstad Detroit.
06/03/15
Audioredactie
Schermafbeelding 2015-03-03 om 17.56.41

Hard//oog:
Interview Spinvis

Op hard//hoofd festival Het Proces speelde Spinvis een akoestische liveset. Achter de schermen nam Lisa Doeland een interview af met frontman Erik de Jong. Over liedjes schrijven, toeval en fouten maken. Speeltijd: 24 minuten
04/03/15
Videoredactie
Meer Journalistiek laden »



Geniet je met enige regelmaat van onze artikelen? Ben je fan van hard//hoofds geweldige illustratoren, audiomakers en dichters? Dacht je al jaren: hoe zou ik hard//hoofd kunnen steunen?

Goed nieuws. Je kunt vanaf nu je dank uitdrukken in keiharde euro's en vriend van hard//hoofd worden. Wat je daarvoor terugkrijgt? Ons, alles wat we maken en eeuwige dank.

Word vriend van hard//hoofd